Catriona Morison © John Cooper

Photo by John Cooper

 

“Simon Stricker als Leander und Catriona Morison als Komplizin Clarice  geben ein gut aufeinander abgestimmtes Gaunerpaar auf vorzüglichem vokalem Niveau ab.”

Die Liebe zu den drei Orangen, Oper Wuppertal, October 2016. Review by Pedro Obiera, Opernnetz, http://opernnetz.de/Seiten/Aktuelle_Auffuehrungen/Wuppertal_Liebe_zu_den_drei_Orangen_Obiera_161029.html

“Die Mezzosopranistinnen Catriona Morison (Clarice) und Chariklia Mavropoulou (Fata Morgana) überzeugen mit klaren Stimmen…”

Die Liebe zu den drei Orangen, Oper Wuppertal, October 2016. Review by Hartmut Sassenhausen,  Westdeutsche Zeitung, http://www.wz.de/lokales/wuppertal/kultur/ein-burleskes-spektakel-durchzieht-das-opernhaus-1.2305544

“Catriona Morison ist eine große Entdeckung, eine Sängerin mit großer Ausstrahlung und geradezu engelhaft geführtem Mezzosopran.”

Hoffmanns Erzählungen, Oper Wuppertal, September 2016. Review by Andreas Falentin, http://www.concerti.de/oper/starker-beginn/

“Zu Recht besonders gefeiert wird die schottische Mezzosopranistin CATRIONA MORISON als Nicklausse/Stimmeder Mutter (in Personalunion als Engel mit einem lediglich rechten Flügel ausstaffiert), welche speziell das Lied von der Geige mit betörendem Wohllaut zum Besten gibt.”

Hoffmanns Erzählungen, Oper Wuppertal, September 2016. Review by Christoph Zimmermann, Online Merker, http://der-neue-merker.eu/wuppertal-hoffmanns-erzaehlungen-premiere

“Das klingt gar nicht nach klassischer Oper und tut Offenbach unheimlich gut, was aber auch für Catriona Morison gilt, die die Musen-Inkarnation Niclausse in Kombination mit der Stimme von Antonias Mutter mit traumhaftem Schöngesang zur Rolle der Kunst an sich formt.”

Hoffmanns Erzählungen, Oper Wuppertal, September 2016. Review by Andreas Falentin, Concerti, http://www.die-deutsche-buehne.de/Kritiken/Musiktheater/Jacques+Offenbach/Hoffmanns+Erzaehlungen/Lebendiger+Trash

“ Die Musen verkörperten Catriona Morison mit voluminöser Stimme und Kerstin Brix.”

Hoffmanns Erzählungen, Oper Wuppertal, September 2016. Review by Fritz Gerwinn, Deianira, http://www.deianira.de/musik/premieren-rezensionen/saisoner%C3%B6ffnung-in-wuppertal/

“Wunderbar anzuhören und anzusehen ist auch die Mezzosopranistin Catriona Morison als Nicklausse und  die Stimme der Mutter.”

Hoffmanns Erzählungen, Oper Wuppertal, September 2016. Review by Pedro Obiera, Opernnetz, http://www.opernnetz.de/Seiten/Aktuelle_Auffuehrungen/Wuppertal_Hoffmanns_Erzaehlungen_Obiera_160918.html

“Catriona Morison als Nicklausse/Engel singt ein bezauberndes „Lied von der Geige“.”

Hoffmanns Erzählungen, Oper Wuppertal, September 2016 https://www.nmz.de/online/vier-regisseure-fuer-hoffmanns-erzaehlungen-neustart-an-der-oper-wuppertal

“Morison begeistert als Stimme der Mutter mit warmem Mezzo…Musikalisch stimmen Hershkowitz und Morison mit lyrischem  Sopran und warm-timbriertem Mezzo eine bewegende Barcarole an.”

Hoffmanns Erzählungen, Oper Wuppertal, September 2016 http://www.omm.de/veranstaltungen/musiktheater20162017/W-hoffmanns-erzaehlungen.html

“…Catriona Morison aus Schottland...offerierte vor der Pause anhand von drei Beispielen ihr vielseitiges können… Fundiertes Mezzo Material, Koloratursicherheit und die Fähigkeit zum dramatischen Gestalten bestachen dabei.”

Frieder Krauser, Ostthüringer Zeitung, March 2016

“Die virtuose schottische Mezzosopranistin Catriona Morison, mit Händels Tirinto aus „Imeneo“ flott unterwegs, hat ja schon zu Pfingsten als Partnerin der Pregardiens auf sich aufmerksam gemacht.”

YSP Final Concert, Salzburger Festspiele, August 2015 http://www.drehpunktkultur.at/index.php/festspiele/8875-junge-stimmen-und-prickelnde-spielfreude

“Gewinnbringend erschien auch die Verknüpfung des YCA mit dem Young Singers Project, das mit der Mezzosopranistin Catriona Morison und den beiden Sopranistinnen Federica Lombardi und Claire de Sévigne drei erstaunlich ausgereifte und stimmlich hoch ansprechende Sängerinnen für jeweils eine Konzertarie von Mozart entsandte.”

YCA, Salzburger Festspiele, August 2015 http://www.nzz.ch/feuilleton/buehne/betuchte-witwen-reden-hier-nicht-mit-1.18599741

“Die junge Schottin Catriona Morison, Mitglied des „Young Singers Project“, sorgte als Göttin Minerva mit edel geführtem Mezzosopran für sinnliche Farbe im Ensemble..”

Matinee with Christoph and Julian Prégardien, Salzburger Pfingsfestspiele, May 2015 http://www.drehpunktkultur.at/index.php/pfingstfestspiele/8521-schoene-welt-wo-bist-du

“Scottish mezzo-soprano Catriona Morison (Thaïs’ Friend) absolutely enchanted – the dark, viscid, velvet voice of the soloist, looking like a real model, flowed like a well matured cognac.”

Alexander’s Feast, Lithuanian National Opera and Ballet, June 2014. Review by Edgaras Polauskas, http://www.7md.lt/muzika/2014-06-27/Atradimai-ir-nusivylimai

“…sensitively delivered solos from Anush Hovhannisyan (soprano), Catriona Morison (mezzo), Raoni Hübner (tenor) and Tomáš Šelc (bass).” / …mit Anush Hovhannisyan (Sopran), Catriona Morison (Mezzosopran), Raoni Hübner (Tenor) and Tomáš Šelc (Bass) einfühlsam gestalteten Solopartien.”

Rossini’s Petite Messe Solennelle, Schleswig-Hostein Festival Chor Lübeck, Usedomer Musikfestival, 23 August 2013, Review by Ekkehard Ochs, OZ, 26.08.13

“The choir made impressive work of the emotional peaks and troughs of Beethoven’s work, augmented by the instrumentalists of the Sinfonia and their guest soloists, among them the striking mezzo soprano Catriona Morison.”

Beethoven Mass in C, Inverness Choral Society and Chorus Niagara, May 2013. Review from The Inverness Courier, 23.05.13 http://www.inverness-courier.co.uk/Whats-On/Music/Massed-voices-make-a-night-to-remember-23052013.htm

“Above all, Fiordiligi (Sonja Westermann) and Dorabella (Catriona Morison) were the highlight with their coloratura and ornamentation. Their voices swung masterfully between child-like, naïve, lightness and modestly tragic widowhood on the foundation of voice placement and vocal maturity.” /“Vor allem Fiordiligi (Sonja Westermann) und Dorabella (Catriona Morison) unternahmen mit Koloraturen und Verzierungen wahre Höhenflüge auf den Flügeln des Soprangesangs. Sehr souverän schlug ihr Gesangspendel zwischen kindlich-naiver Leichtigkeit und dezent-tragischer Witwenschaft auf dem Fundament von Stimmsitz und technischer Reife aus.”

Così fan tutte, Theater Rudolstadt, March 2013. Review by Ursula Mielke from Thüringer Allgemeine, 11.03.13 http://www.thueringer-allgemeine.de/web/zgt/suche/detail/-/specific/Mozarts-Oper-feiert-in-Rudolstadt-Premiere-1198852658

“Catriona Morison (Dorabella) charmed with her warm alto.” / “Catriona Morison (Dorabella) bezauberte mit ihrem warmen Alt.”

Così fan tutte, Theater Rudolstadt, March 2013. Review by Hans Lehmann from Ostthüringer Zeitung, 11.03.13

“…out of all that come distinguished performances from Catriona Morison’s sensitive and velvety Hermia…”

A Midsummer Night’s Dream, RCS and Scottish Opera, January 2013. Review by Ken Walton, http://www.scotsman.com/lifestyle/music/news-and-features/opera-review-a-midsummer-night-s-dream-theatre-royal-glasgow-1-2760814

“Best was Catriona Morison’s Hermia, a warm, lyrical mezzo, with some of the clearest diction to be heard tonight, and boiling over splendidly for her fight with Helena.

A Midsummer Night’s Dream, RCS and Scottish Opera, January 2013. Review from Row B Seat 87, http://rowbseat87.blogspot.co.uk/2013/01/rcsscottish-opera-25012013.html

“…there were standout performances from Catriona Morison in lovely powerful voice as Nerone...The famous duet between Poppea and Nerone as she is crowned Empress comes at the end of the opera, and we were not disappointed as Jessica Leary and Catriona Morison, often standing on separate rostra, touched fingertips across the distance, giving a magical finish to the production. This was an enjoyable evening, as opera done well, up this close and personal, is both exciting and addictive.”

L’incoronazione di Poppea, RCS, November 2012. Review by David Smythe, http://www.bachtrack.com/review-rcs-opera-project-poppea-hathaway

“…the surprise blow-away performance comes from Catriona Morison. Excellently supported in her role of Mercédès by Angela Estrada as Frasquita, Morison brings the whole production into full colour with astonishing projection, a full tone and demanding stage presence.”

Carmen, Edinburgh Grand Opera, May 2012. Review by Alexandra Wingate, http://www.tvbomb.co.uk/?p=16369

“…one piece epitomised the collaborative theme: the final section of Darrell’s Five Rückert Songs. Sophie Ammam was the expressive soloist, Seho Lee the sensitive pianist and Catriona Morison the thrilling singer.”

RCS Modern Ballet (Ich bin der Welt abhanden gekommen, Mahler’s Rücker Lieder), RCS, May 2012. Review by Mary Brennan, The Herald, http://www.heraldscotland.com/arts-ents/stage/modern-ballet-performance-rcs-glasgow.17637297

“Performed by the excellent Holly Hunter at the piano and a superb mezzo-soprano of whom we will be hearing much more in the future: Catriona Morison, who was agile and dramatic, with a bloodcurdling exclamation in the middle.”

Inhale Heart by Amy McCauley (poet) and Lewis Murphy (composer), Leeds Lieder+: New Songs From Leeds Lieder+, April 2012. Review by Richard Wilcocks, http://www.bachtrack.com/review-leeds-lieder-2012-new-compositions

“The standard of acting was impressive…Lucretia’s servants, Bianca and Lucia were thrillingly sung by Catriona Morison and Jessica Leary, no more so than when they welcomed a bright new Rome morning with a bit of flower arranging, played out legs dangling over the front of the stage just inches from the audience.”

The Rape of Lucretia, RCS, March 2012. Review from www.bachtrack.com, http://www.bachtrack.com/review-royal-conservatoire-scotland-rape-of-lucretia

“The acting was impressive…the blunt love of Catriona Morison’s Bianca…”

The Rape of Lucretia, RCS, March 2012. Review by Kate Molleson, The Herald.

“Three singers [Catriona Morison, Jessica Leary and Bartholomew Lawrence] appeared very effectively in all performances, having no problems adapting to two conductors and casts whose readings varied at times.”

The Rape of Lucretia, RCS, March 2012. Review from www.operascotland.org

“Catriona Morison is a wonderful mezzo-soprano who gave a thoughtfully histrionic performance of Amy McCauley’s Inhale Heart, music by Lewis Murphy. The poem refers to an urban myth in which a woman speaks to, and for, her husband’s heart, which she wears in a box hanging from her neck. Morison was mistress of the macabre: her cries and her pauses were awe-inspiring”

Leeds Lieder+ Festival, October 2011. Review by Richard Wilcocks, http://www.bachtrack.com/review-composers-poets-showcase-leeds-lieder-plus

“What was already top drawer music-making then pushed through the envelope of excellence with two extraordinary singers, soprano Emily Mitchell and mezzo Catriona Morison, who animated with their gorgeous voices a selection of Mendelssohn’s opus 63 duets…the mezzo – a breathtaking singer – had a nobility of tone that reminded me of Janet Baker. They were glorious, and a wonderful vocal compliment to each other.”

RCS (RSAMD) Summerfest, June 2009. Review by Michael Tumelty, The Herald.